Back-up

Back-up (ca 30 min en een externe USB-schijf is noodzakelijk)
Iedereen heeft er van gehoord, maar (bijna) niemand doet het. Een back-up maken. Het lijkt ingewikkeld en overbodig en er valt veel over te zeggen, maar als de computer wordt gebruikt om iets op te doen en er data op wordt bewaard is het waarschijnlijk belangrijk om daar voor te zorgen. Enfin. Een back-up wordt niet op de computer zelf opgeslagen, dus we hebben een (lege) externe hardeschijf nodig. Is deze er? Prima! Anders kan je er een aanschaffen in de winkel of via internet. De kosten zijn (indicatie) tussen de 40 en 100 euro (afhankelijk van de grootte) en kies er een vanaf 500 Gb of meer. Er zijn meerdere back-upprogramma’s, maar in dit geval gebruiken we de ingebouwde back-up van Windows.

  • Sluit de externe hardeschijf aan
  • Klik op Start en kies Configuratiescherm
  • Linksboven onder het kopje ‘Systeem en Beveiliging’ staat de optie ‘Een back-up van uw computer maken‘. Klik deze aan.
  • Klik op Backup instellen
  • Selecteer de externe schijf
  • Kies Automatisch laten bepalen of Zelf bepalen. Denk in het laatste geval aan de volgende mappen:
    • C:\drivers (indien aanwezig)
    • De bibliotheken van alle gebruikers. Anders zijn deze te vinden in C:\users\<de gebruikersnaam>
    • C:\Program Files (x86)\Belastingdienst
    • De E-mailbestanden. Afhankelijk van het mailprogramma staan deze in:
      • C:\Users\<gebruikersnaam>\Appdata\Local\Microsoft\Outlook
      • C:\Users\<gebruikersnaam>\Appdata\Local\Microsoft\Windows Live Mail
      • C:\Users\<gebruikersnaam>\Appdata\Roaming\Thunderbird
  • Kies optioneel een tijd waarop de back-up moet worden gestart
  • Klik op Instellingen opslaan en back-up maken

Er zijn meer folders die van belang kunnen zijn, maar die zijn afhankelijk van het gebruik van de computer. Programma’s mogen in de back-up worden opgenomen, maar in het geval van een nieuwe installatie moeten deze opnieuw worden geïnstalleerd.

Er zijn andere mogelijkheden om een back-up te maken. Zo zijn er online back-upprogramma’s, NAS schijven of data op een tweede computer of laptop opslaan (alhoewel dit twijfelachtig wordt). Oplossingen zoals Dropbox, Google Drive of OneDrive zijn geen back-up oplossingen, alhoewel dit iets beter is als data op één computer op te slaan.

Facebooktwittergoogle_plusredditlinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *